Zazpi urte neramatzan herrian, eta goizeko
ordu ttikietan zerua lehertu zen; ortotsen orroek jendea iratzarri,
eta ikara bizian dardarka ohatzetik jaikiarazi zuen. Oihana
gainbehera etorri zen, eta bidean eraman zituen errepideak, argi
instalazioak, automobilak, traktoreak eta gainontzeko guziak.
Animaliako zuhaitz ondoak erroetatik atera eta, abar, lokatz eta
harriek herria estali zuten. Ur bideak lehertu, eta ur zurruta
berrogei metro zein geiser zerurantz joan zen. Herriko
enparantzako harlauzak harrotu eta etxeetako ateak estali zituen.
Argi eta urik gabe gelditu ziren etxeak. Argi hastean baizik ez zen
jendea arazoaren handitasunaz arduratu. Herria islatua zegoen, ibaia
gainezka, urak errepideak moztu zituen, etxeetako sotoak urak
hartuak, jendea leihoetan deus egin ahal izan gabe. Denetara hogeita
lau ordu iraun zuen ekaitzak. Nire etxea oihana bidean miragarri
salbatu zen, haritz ondo erraldoi bat saihetsean gozoki gelditu zen,
haren kontra abarrak, harriak eta lokatzak hogei metro luzera
bider sei metro gora barrikada moduko bat osatu zuten, eta horrela
salbatu nituen etxe bazterreko loreak, eta sarrerako beirazko atea.
Ur pittin bat bertzerik ez zen sartu etxean. Harriduraz behatzen nuen
etxe ingurua. Egun batean loreak konpontzen apo bat topatu nuen eta
zuzenki begietara behatzen zidan. Urduri paratzen ninduen apo hark,
hartu nuen eta oihanera eraman nuen. Garbitu zuten herria, eta bide
batez nire etxe bazterrean zinpeko alkateak uholdeek hondatu ez zuena
lekutu zuen. Eta apoa berriz nire atean agertu zenean, susmo txarra
sumatu nuen eta berriz ere oihanera igori nuen
Etorri ziren aginteak, kazetariak,
teknikoak, topografoak… herria konpontzeko plangintza egin zuten.
Eta hasi ziren asfaltatzen. Eta asfaltatu zituzten kaleak, enparantza
eta erreka. Eta nire etxe ingurua ere arriskuan zegoela arduratu
nintzen berriz ere apoa ikusi nuenean nire atean tinko niri begira.
Eskribitu nion urbanismo zinegotziari
etxe bazterrean lur pittin bat utzi diezadan erregu eginez. Xarmanki
utzi zidaten teilapean metro erdiko lurra eta apoa desagertu zen.
Eta berriz ere loratu zen nire etxe bazterra. Izpilikua handitu zen,
mahats-parra eta glizinia pareta gora elegante joan ziren, arrosa
landarea lorez gainezka...
Denbora berean bortz urte lehenago
Nafarroako gobernuan jarria neukan helegitearen sententzia iritsi
zen. Nire etxeko larraina neukan eskatua, baina ezezkoa eman zidaten.
Udalarekin neukan liskarra, eta sententziak zionez ez genuen ez batak
ez bertzeak behar zen bezala gure jabegoa kreditatu, hortaz udalari
ematen zion nire larrainaren administrazioa. Hilabete neukan
helegitea jartzeko, baino ez nuen deus egin, hondamendia eta gero
udalak iadanik nire lurra asfaltatu zuelako.
Zinpeko-alkateak nire etxeko gibeleko
aldeko oilategian, alabarentzako egin zuen etxea, eta honek patata
eta tomateen ordez ipotx eta kakanarruz bete-bete zuen etxeko
baratza. Astotxoak plastikozko lore garraioan, zazpi ipotx eta Edurne
Gorritxo dantzan, ur putzu fazatia gezurrezko nenufarrekin... Beraz,
nire estudioko leihoan gortina bat jartzeko tenorea ailegatu zela
pentsatu nuen.
Bazirudien gauzak bere onera etorri zirela
eta nire bizilagunek ez zeukatela deus ni zirikatzeko. Bortz urtetan
modu txarretan ibilitako pertsonai traketsek eta apoa bera ere alde
egin zuten, eta lasai gelditu nintzen. Lasai bai, baina, nire jakin
mina ez zen ase. Nire etxe xumearen larraina berreskuratzeko udalak
hartu zuen lana, era bat lekuz kanpo zegoen. Auzokideen azpi joko
zikinen etekina ez nuen inon ikusten. Lanbro ilun batean erdi aro
usaina sumatzen zen.
2013. Otsailak hamabortzgarrena zuen eta
telefonoz dei bat hartu nuen. Andre bat zen, eta nirekin mintzatu
nahi zuela erran zidan. Andrea Pedro Zigaren patrimonioaren
oinordekoa izanik haren onen ziurta-agiriak ondasun erregistroan
behatzen ari zen eta nire ondoko etxearen jabego inskribua aurkitu
zuen. Etxea okupatua zegoen. Pedro Zigak 1941an erosia zuen etxea
baina, ez zegoen saldu zuen izkriburik. Etxea okupatu zutenak ez
ziren bertan bizi, baratza eta oilo batzuk zaintzen dituzten bertan.
Bazirudien etxearen paperak ez zituztela zilegi, erregistroan mugak
ez ziren berdinak, ezta etxearen izena ere. Kontribuzioa ere
ordaintzen zuten.
Pedro Ziga 1868an Iruñean sortu zen.
Dorotea Fernandez andrearekin ezkondu zen. Emakumea aberatsa, oso
aberatsa zen. Fernandezek ikaragarrizko fortuna egin zuten
Ameriketan. Ziga senar-emazteak 1989an Bertiz-Arana jaurgoa erosi
zuten, bertako jauregia handitu, eta baratza mundu guziko zuhaitzez
jantzi. Lorategia Baztan ibaiaren bazterrean modernismo moduan
apaindu, eta dotoretu zuten, bertan musika emanaldiak, eta
dantzaldiak antolatzen zituzten. Oronoz-Mugairi aldeko emakumeek
ibaian garbitzen zuten arropa, baina, musika eta abestiak ikaraturik
utzi zioten arropa garbitzeari. Laminak zirela uste baitzuten...
Jauntza mendi eta baso handi baten jabe da, Oronoz-Mugairi herriko
etxe anitzena ere. 1950An Pedro Zigak testamentu holografoa egin zuen
abokatua zelako. Bertiz-Arana jaurgoa apez zaharren zaintzarako
elizari dohaintza egin zuen ehun urtetako baldintza gogor pean.
Baldin eta baldintzak ez bete bere oinordeko jatorriei itzuliko zen
jauntza urte mugarik gabe. Egun, oinordeko jatorriek dagokien
eskubideen araberan dohaintzaren argi bideak bila hasi ziren.
Nafarroako lur aberastasunean Pedro Ziga izandakoaren ondasunaren
datak eskatu zituzten eta aipatutako jauntzaren gain bazituen bertze
baserri, etxe eta landa: 1920an erosiak ziren, eta ez zeudenak apezei
egindako dohaintzaren barne. Horietako bat Jauregizarreako agot
ghettoa hain zuzen.
Suntsituta gelditu nintzen. Zaplastako bat
eman bazidaten bezala, zozotua. Suspertu nintzenean barregura sentitu
nuen. Beti pentsatu nuen etxearen gibeletik zebiltzala._ Emakumea,
emakumea, hago isilik! nola ibiliko ditun ba hiri etxea kendu
nahian?_ Erraten zidaten lagunak, burutik ongi ba ote nintzen
pentsatuz. Baina, ez, ez nengoen gaizki. Arras argi ikusten nuen,
falta zitzaidan puzzlearen azken atala aurkitu bainuen. Ziga jaunak
Ursua ondorengoei erosi zien ghetto osoa, eta bera ere “jauntxo”
izanik, ghettoko biztanleei Bertizko mendietan lana eman zien.
Bertako etxe printzipaleko ate gaineko harlauzan zizelkatua
“capataz-enia” irakur daiteke.
Erdi aroko ilunerantz egin nuen. Herriko
jendeak bazekien bazterrak astintzen ari nintzela, eta ihes egiten
zuten. Isil itun baten barne baleude bezala, nire galderei ez zioten
erantzuten. Inork ez zekien deus ere. Aspaldiko kontuan dira
horiek... edo, batek daki... eta horrelako arrazoiak ematen
zizkidaten. Baina, nik banekien bazekitela, bazekitela ghettoaren
istorioa, gehienen arbasoak bertakoak zirelako. Marjinazioaren
aztarnak oraindik garbitu gabeak, isilduak eta ezkutatuak, baina nola
nahi ere sendatu gabeak.
Arotz sudur luze bat nintzen haientzako,
eta ulertu ere ulertzen hasi nintzen haien jokaera. Ez nintzen
Estokolmoko sindrome pean. Ez, ez zen hori. Ez ziren beraien
ekintzen jabe, ez zeukatelako oraindik burujabetza lortua.
Eraikuntza burbuilak animaturik erotu egin ziren; sosa hipotetikoen
soinu dantzan hasi ziren, zinegotzi eta udaltzain lotsagabeak,
zinpeko alkate asto-pitoa, nekazari miserableak... eta horien denen
gainetik batuta tinko eskuan ustelkeria. Jakintsua zen ustelkeria,
bazekien non landatu behar zen lapatina edo arrosa.
Eta denen artean, bakea kendu zidaten.
Bullyng deritzon hori ezagutzen ez duenak ez daki, zeinen
krudela izan daitekeen baten arimarako. Ilunabarrera gizonak etxe
parean erausian. Udal zaina paisanoz noiz-nahi kalean gora kalean
behera. Auzoko zakurrek (ongi ikasiak) nire landareak pizez
ihinztatzen. Alimaleko suge puska goizeko hamarretan nire atarian. Ur
zikinen zurruta harri eta trapu batzuekin trabatua. Baratza zaborrak
nire leiho azpian erretzen... Eta horiek denak inolako
zigorgabetasunik gabe. Aratuste mozorroan ezkutaturik, ilunpetan,
tribu-babesean, koldarki jokatuz.
Alkate-andreari nire kezkak azalduz hogei
bat gutun zuzendu nizkion, herriko apezari bizpalau; ez nuen
erantzunik hartu. Egun batean, Karlos Garaikoetxeari idaztea otu
zitzaidan. Honek, bai, erantzun zidan; gutun polit bat hartu nuen,
eta anitz eskertu ere. Alkate-andrearekin mintzatuko zela; erraten
zidan, eta horrek lasaitu ninduen; banekielako alkatea ez zela zilegi
jokatzen ari, eta bere alderdiaren burua horren jakinen gainean
egoteak ez ziola ongi kokatzen. Nola nahi ere erasoak baretzen joan
ziren. Ez dakit Garaikotxea jaunaren eraginez izan zen, edo nire
temak andrea ikaratu zuen. Neu ere nire buruaz kezkatzen hasia
nintzen. Gertatzen ari zitzaidana ezin nuen inolaz ere isildu. Eta
ala edo nola publizitatea eman behar nion, baina aukerak akitzen ari
zitzaizkidan. Gero eta gorago joan behar nuen; noraino?
URSUA
Ursuarrak XIV /XVIII gizaldi bitarte
Baztanen jauntxo. / Zazpi errota berri / Zortzi jauregi zuri
/Hoien guztiegatik / Nik ez Ursua nahi /. Horrela dio herri kondairak, Lantaniako Yoana Ursuako semearekin ezkontzera etorri zeneko garaia (?) gogoraraziz. Ursuarrek amodio, gorroto eta liskarrean sarri, sei gizaldiz beinepein bailatako jauregi guziak ezkontza bidez lotuak zituzten. Ursuarrak ikasiak ziren gizalditan testamentu, inskribu, ordenu eta itunen notario, sarri izan baitziren. Militarrak eta abenturazale, Amerika, Filipinak, Italia, Flandes... eta hainbat herrialdetan aipatuak izan dira gizalditan. Ursuako Pedro 1561an Perun “El Dorado” bila Agirreko loperekin batera zebilela, hantxe kasatu zituen Agirreko Lopek Ursuako Pedro eta Ines Atienza bere amorosa. Badugu euskaldunok bertze Ursuar bat aipatzeko. Martin Jauregizaharreko semea: Fernando Katolikoaren enbaxadore izan zen, eta Leringo Kondearen ejertzito kapitaina ikurra propioarekin. Nafarroako erresuma galearazten lagundu, eta Amaiur gazteluko atea hartu, eta Jaurezaharrean jarri zuena.
/Hoien guztiegatik / Nik ez Ursua nahi /. Horrela dio herri kondairak, Lantaniako Yoana Ursuako semearekin ezkontzera etorri zeneko garaia (?) gogoraraziz. Ursuarrek amodio, gorroto eta liskarrean sarri, sei gizaldiz beinepein bailatako jauregi guziak ezkontza bidez lotuak zituzten. Ursuarrak ikasiak ziren gizalditan testamentu, inskribu, ordenu eta itunen notario, sarri izan baitziren. Militarrak eta abenturazale, Amerika, Filipinak, Italia, Flandes... eta hainbat herrialdetan aipatuak izan dira gizalditan. Ursuako Pedro 1561an Perun “El Dorado” bila Agirreko loperekin batera zebilela, hantxe kasatu zituen Agirreko Lopek Ursuako Pedro eta Ines Atienza bere amorosa. Badugu euskaldunok bertze Ursuar bat aipatzeko. Martin Jauregizaharreko semea: Fernando Katolikoaren enbaxadore izan zen, eta Leringo Kondearen ejertzito kapitaina ikurra propioarekin. Nafarroako erresuma galearazten lagundu, eta Amaiur gazteluko atea hartu, eta Jaurezaharrean jarri zuena.
Aspaldi zaharrean galtzen da
Ursutarren leinua. Ursua armarria, “zilarrez nabar hiru uso
triangeluan”. 1353An Migel Sanchez Ursua horrela aipatua da. “Su
rango de escudero real no es tan vinculante que le impida trepar a
los arboles para cazar un azor primo en el monte Ibarrola y vigilar
el nido de criazon, con que alegrar la cetrería del rey su señor.
El tesorero del reino le premia con 30 sueldos carlines, que partirá
a medias con el escudero Ochoa de Joaonsaras, su asociado en la misma
aventura.”
Baxenabarra? Xuberoa? Lantaina
jauregiko alaba Joana goizeko hamarretan ezkondu zen Ursua
jaunarekin, eta arratsaldeko bortzetan, jauregiaren parean dagoen
Santa Ana baselizan ezpata ukaldiz hil zuen senarrak emaztea,
haurdun zegoelako.
Zaldiari ferrak alderantziz paratu eta,
ipar aldera ihes egin zuen Urtsuak.
Herri kondaira ahotz-aho eta gizaldiz
gizaldi iraun du. Lantania etxea –Azparren?-Bidarrai? Etxe aberatsa
zen, Leihoak Ursuak baino handiagoak zeuzkan./Ursuak eder
leiho/Laantainak ederrago/ Joanak 500 luises eskaini
zizkion bere anaia apaizari isilaren truke baino honek
sabelen zeraman haurra besoetara ematea eskatu zion.
Gertakizuna baliteke XVII garren gizaldian
gertatua izatea. Luis sosa 1610 urtean LuisXIII erregeak
akuinatu zuen. Pedro Ursua Arizmendi 1588an sortu zen Ursua jauregian
eta lehen Ursua kondea izan zen. Herri kondairan konde bat
aipatzen da.
Legenda bertsotan bildua dago, bertsoak
abesteko eginak gizalditan abestu dira besta eta ezteietan.
Arizkungo
Ursua jauregiak harresi eder batek babesturik, larrainean animaliako
errota-harriak dauzka garaiko zazpi erroten lekuko, eta
baseliza, ttikia eta bildua parean, harrizko bideak separatzen
du jauregitik. Ermitatxoak, gotor hetsia, barnean altxatzen
duen misterioari tinko eusten dio
Jauregizaharrea eta Zubiria, Lantaniako
Joanak aipatutako zazpi jauregietako bide dira. Egun elegante eta
dotore zainduak, goizero leihoak irekitzean, gizalditan bertan bizi
ziren esklaboak egiten zuten bezala, ikusten ditut. Ihesian zebiltzan
agotak haien landetan errefuxiatzen baitziren. Txostak egiteko
baimena ematen zieten nagusien esklabo bihurtuz. Etxetxoen jabe
ziren, baina ez etxea oinarritzen zen lurrarena. Egoitzak ezin
zituzten baztandarren errolda zerrendetan inskribatu, hortaz
ondorengoak dohaintza bidez hartzen zuen jabegoa.
Jauregizaharrea eta Zubiriako
lurrak bat bertzearen mugan egonik, naiz eta jabeak jendakiak izan,
gizalditan liskarrean ibili baziren ere, egundaino ez zituzten mugak
argitu. Bi jauregien artean agota etxetxo edo txostaz osatutako
auzoaren aztarnak iraun dute. 1650An Tristan Ursua, Zubiriako semea
Ezpeletako Sabadina Zozaiarekin ezkondu eta Tristanena etxea eraiki
zuen agota auzoko errekaren bertze aldean. (Sabadina Zozaia Tristan
Ursuaren emaztea Ezpeletan sortu zen; sorginkerian trebea, etxe
bazterrean apoak zaintzen zituen edabe eta ukenduak egiteko. 1611An
bere alaba Beatrizekin batera auzipetua izan zen). Aitzina hiru
familia izanen ziren esklaboak partekatzeko.
Tristanena etxearen parean agota auzoko
zelataria (agota bera ere) bizi zen eta haren alabak jauntxoen arropa
garbitzen zuen. Kattalin, arropa garbitzailea hamasei urteko neska
begi urdin eta ile hori xarmanta zen, eta Tristanen gustukoa. 1660Ko
abenduan Kattalinak mutiko bat sortu zuen, umea ederra eta ile horia
zen eta Ursuaren begi beltzaran berberak zituen. Gabez bataiatu
zuten bastarta, eta Joxe Txostoarena izena eman zioten. 1698An egin
zuen Tristan Ursuak testamentua, Migel Narbarte notarioaren
aitzinean. Egun berean, Joxe Txostoarenari, bere amarekin batera bizi
zen etxetxoaren dohaintza egin zion. Etxea eta larraina denetara
area eta erdi, mutila eta bere ondorengoentzako.
Hamaika belaunaldi geroago Joxeren
ondorengoak saldu zidan etxea. Baina, Tristan Ursuak bere seme
bastartari utzi zion etxearen lurra ez zen berea, Jauregizaharreko
osabarena baizik, eta bertze liskar bat finkatu zuen. Pedro Zigak
1921ean Ursua ondorengoei erosi zien ghetto osoa. Ghettoan zutik
gelditzen diren etxeak lau dira. Nirea bizitzeko moduan konpondua,
bertze hiruak eror zorian, oilategi eta untxitegi. Eraikin burbuila
eromenean baziren ghettoa erosiko zutenak, baina osoa nahi zuten.
Nire etxea sarreran dago eta traba egiten zuen.
No hay comentarios:
Publicar un comentario