SETAREN BIDEA
Marco Polok bere garaian egin zuen bidea jarraitu
nahian abiatu nintzen gogotsu 2012ko uztailaren bigarren egunean. Goizeko
seietan Bilbon hegazkina hartu eta hogeita lau ordu geroago Beijinen nintzen.
Kanbalik zeritzona Polotarrak ailegatu zirenean. Aireportua, Norman Fosteren
lan xarmanta da. Goizeko hamarretan hartu genuen lurra.
Bederatzi ginen taldean, bi gizon eta zazpi
emakume. Ahizpa eta bion lagun batekin nengoen, lo egiteko unean gutako batek
arrotz batekin joan behar zuen gelak binakakoak baitziren. Suertatu zitzaigun,
gidaria hogeita hamar urteko mutil xarmanta izatea. Parekatuak ez geundenez,
gutako batekin derrigorrez lo egin behar zuela gaztigatu gintuen gidariak .
Agian, bi ahizpek elkarrekin lo egin nahi izanen genuela hasi zen erraten
mutila. Zalu eta argi erran nion ezetz, ez nuela inongo horrelako asmorik, eta
gogo onez eginen nuela berarekin lo. Taldea harriturik eta mutu beha gelditu
zitzaidan. Irribarretsu zuzendu nintzaion mutilari eta ─ Arras ongi konponduko
gara, ikusiko duzu, amatxirena eginen dut. ─ Erran nion. Taldean zaharrena
nintzen eta mutilak baino berrogei bat urte gehiago beteak. Eta oso ongi
konpondu ere egin ginen, ia ez ginen elkar ikusten, arratsetan lo izaten
nintzen mutila etortzen zenerako eta goizetan ni izaten nintzen joaten zena
mutila jaiki baina lehen. Logelak bi gaztetxoena ematen zuen, eta hori gustukoa
nuen, ordenagailua mesanotxean, arropa zakutoa lurrean, dutxa-gela eta labanda
kolonia lurrina bainu gelan …
Bi egun egin genituen Beijin, Hiri Debekatua,
Zeruko Atea, Udako Jauregia, Harresi Handiaren hasiera eta Tiananmen enparantza
bisitatu genituen. Monumentuz aparte hiriak ez du interes handirik. Badirudi
txinatarrek raskazieloa hartu dutela etxebizitza modelo, milaka etxebizitza
erraldoi daude, non nahi eta nola nahi eraikinak, lerroz lerro, banaka edo
multzoka. Era bat arrotza sentitzen nintzen, hiria handiegia egiten zitzaidan.
Ezin nuen nire tokia aurkitu, beldur nintzen. Txinatar gehienek ez ninduten
ikusten, edo ez ikusiarena egiten zuten. Trafikoa erogarria zen, ikaragarrizko
abiaduran eta denak batera tutua joka. Oinezkoak kotxe eta motor artean kalean
ezin pasa… benetan egoera surrealista.
1250an Kublai khan Gengis Khanen iloba zen, Marko
Polo errezibitu zuen bere jauregian, enperadore mogolaren bizimoduarekin
liluraturik gelditu zen Polo mutila, eta horrela goraipatzen zuen bere idatzietan.
Khan Handia, Jaun guzien jaun. 1205an
iraileko ilargiaren hogeita zortzigarren egunean sortu zen. Gorputza ongi
garatua du, espresio onekoa, larru zuri eta muxu gorri da. Begi beltz ederren
azpian sudurra ongi egina dauka.
Lau emazte dauzka, seme eta alaba
anitz, baina seme zaharrena izanen da erreinuaren jabe Khan Handia zendu eta
gero. Emazte bakoitza bere jauregian hirurehun damekin bizi da. Kublai Khanek
emazte batekin egon nahi duenean bere jauregira deitzen du, baina batzutan bera
da joaten dena emaztearen egoitzara.
Kublai Khan alkimiaren sekretuen jabe
da, eta bere gizonak bidaltzen ditu basora, basoak masustondoz estaliak daude.
Masustondoak harrez beteak, eta hauek seta egiten dute, har bakoitzak hamabortz
mila metro hari. Masustondoaren bigarren azalarekin Khan Handiaren gizonek
papera egiten dute, kotoizkoa bezain fina eta leuna. Paperarekin moneta.
Balioaren arabera zatitzen dute papera eta Kublai Kahanen ikurra inprimatze
dute bertan. Eta enperadoreak erreinu osorako behar duen diru guzia Kanbalik-en
egiten du..
Hiri debekatua harresi eta urez inguraturik, eraso
ezina zen. 1406-1420 bitarte eraiki zen. Mogolak lurraldetik bota eta gero. Beraz,
Marko Polok ezagutu zituen jauregiak ez ziren gaur egun ikusten ditugunok.
Hiru egun Beijinen egin eta Lintong aldera
hegazkinez atera ginen. Buztinezko ejertzitoa ikustera joan ginen eta inpresio
handia sentitu nuen. Zortzi milatik gora gudari daude lerroka jarriak,
bakoitzari dagokien heinean behar bezala apaindu eta hornituak. Gudariak
armatuak daude, arkua, lantza edo ezpataz, hauek ere buztinezkoak. Badira
gurdiak zaldiak eta zaldunak. Gudari helduak , gazteak eta nerabeak oraindik
bizar gabeak ere. Eta denak Qin enperadorearen hilobi aldera gatazka modura
formatuak. Enperadorea berpizten zenean hauek ere bizia har zitzaten.
221 k.a. Qin Shi Huang-ek bere burua enperadore
izendatu zuen, ordu-arteko boterea jauntxoei kendu eta Txina behin betiko batu
ere egin zuen. Qin dinastiak bere gora-beherekin 1912 arte iraun zuen.
Lanzhoura hegazkinez ailegatu ginen. Setaren
merkatuan Tibet, Siberia eta Indiako bidean garrantzi handiko hiria izan zen
Lanzhou Ibai Horiaren bazterrean. Binbling gure garaiko 420 urte aldera Tibetik
jaisten ziren merkatariek merkantziak harpetan altxatzen hasi ziren, altxorren
zaintza Budari eskatuz. Arkaitz zulo edo harpeak Budaren irudiekin apaindu eta
edertzen zituzten. Harkaitzetan zizelkatu batzuetan, margotu bertzetan, baina
beti Buda eta bere bizia izaten zelarik artisten gaia.
Marko Polok horrela ikusi zituen Tibet eta
tibetarrak.
Zortzi erreinu handik osatutako
herrialdea da Tibet. Bere mintzoa sinesmen eta ohiturak dauzka. Aintzira, mendi
eta urrez betetako ibai anitz daude. Seta eta urrearekin iruten duten oihala
biziki preziatua da. Idolatrak dira, aztikeri eta sorginkeriatan hainen dira
trebeak ze, beldurra ematen du aipatzeak ere…
“Om mani padme hum” doinu tristean errepikatuz,
erromes eskuek mendetan egin duten antzera, errezo zirrikak itzuli, itzuli eta
itzuliz, “la cora” egitera konbidatu gintuen monasterioko fraideek. Taldekide
batzuk egin zuten, ni hasi nintzen, baina arras neketsua egiten zitzaidan eta
nire fedea eskasa denez utzi egin nion zirrikak itzultzeari .
Xiahe aldera jarraitu genuen. Ia hiru mila altu
Xiahe Tibet kulturan bete-betean murgildurik dago eta bertan Labrang monasterioak
biltzen du budismo lamaistaren filosofia. Monasterioa 1709an eraikina, bere garai oparoan lau mila
fraide bazituen. 1950an Txinak okupatu
eta iraultza kulturala ezarri eta
antzinatik zetorren guzia suntsitu nahian lurralde osoarekin batera elbarritu zuen, gero
zaharberritua, gaur egun mila bortzehun bat fraide bizi dira bertan. Txinan den
unibertsitate budista bakarra da. Hamar-hamabi urterekin hasten dira mutiko
koxkorrak budismoaren filosofia eta diziplina ikasten. Heziketa oparoa fraideak
hartzen dutena. Filosofia, sendabelar medikuntza eta xilografia teknikak
bertzeak bertze ikasten dituzte.
Monasterioko inprentan zurezko oholtxoetan hizkiz
hizki zizelkatzen dituzte mantrak, gero banaka eta eskuz dindatu ondoren
arroz-paperean inprimatzeko.
Bi egun egin genituen Labrang inguruan, Bon
monasterio bat bisitatu genuen. Bon erlijio txamanikoek Tibet osoa hartzen zuen
antzinatik, baina budismoa indarrez sartu eta gainditu egin zuen. Bon deritzon
Monasterio bakar batzuk bertzerik ez dira gelditzen. Bon erritoak Budismoak
bereak egin baitzituen. Agnostiko batek ez ditu bereizten, “La Cora” egiterakoan ez bada.
Erregu zirrikak eskuin ezker itzultzen dituzte bonpek, aldiz budistek ezker
eskuin.
Buda hil eta mila urte
geroago, VIIgarren gizaldian sartu zen budismoa Tibeten. Ordura arte, inork ez
daki noiztik Bon deritzon erlijio txamanikoa bizi zuten. Himalaiako Kailash
mendian kuku bat ernaldua zerutik jaitsi eta Shenrab sortu zuen, honek deabruak
menperatu eta gekkos izeneko 360 jainkoei eman zien mendia. Gekkos nagusia
larru urdin beltz harana eta bederatzi besoen jabe da, Shiva eta Denchog-en
aitzindari nazkagarria , agotik ortotsak jariatzen dituena. Hinduistek ere Kailash gurtzen baitute.
Lasai eta ongi ibili ginen lurralde honetan, xarmanki
jan eta erosketa batzuk ere egin genituen.
Trena hartu eta Jiayuguan hirira joan ginen. Bere
garaian setaren iparraldeko bidean garrantzi handiko hiria izan zen. Kilian
mendi katea ipar aldetik, eta mendi kate Beltza hego aldera elkar egiten duten
toki hartantxe dago harresi Handiaren azken gotorlekua, oraindik osorik eta
ongi zaindua. Fuertean gobernadorea, jeneral militarra eta ondasun ministroa
bere familiekin bizi ziren. Bazeuden aduana bulegoa eta funtzionarioen
egoitzak. Antzerti bat gudariak entretenitzeko eta eliza pare bat errezatu
egiteko. Txina inperioko azken atea zen eta gotorlekuaren betze aldean
Taklamaklan basamortua,pirata, mamu eta deabruen mundua zegoen.
Gotorlekua basamortuaren bazterrean dago eta era
bat edonondik urrun. Pentsatzekoa da ura bazegoela eta kanpoko aldean baratzak
zeudela. Jende xeha, langile arruntak, ofizio dunak, emakumeak… harresiari
itsatsita egindako etxoletan biziko ziren seguru aski.
Mogao harpeak, Dunhuang probintzian daude, eta 492 koba
zuloetatik 40 konpondu eta ireki dituzte. Gure garaiko laugarren mendean hasi
ziren harpeak handitu eta dekoratzen. Hasieran harpeak fraideak beren errito
eta hausnarketak egiteko soilik
egokituak zeuden, baina gero monasterio bihurtuz joan ziren eta setaren bidea
jarraitzen zuen jendea bertara hurbiltzen zen errezatzera. Budismoa indarrez
sartu zen lurraldean eta harpeak garrantzi handia hartu zuten. Enperadoreek eta
kleroak harpe handienak hartu eta luxuz
apaindu zituzten. Baziren ere
merkatariak, militarrak, jende arrunta eta emakume multzo bat ere hasi zirenak kobak konpondu eta
dekoratzen.
Mila urtez joan ziren garatuz kobak, pagoda modura
egin zizkieten sarrera ateak, Txinan dauden antzinako Buda erraldoienak bertan
daude, haietako batzuk urrez estaliak, horma irudi xarmantek apaintzen dituzte
tenpluen pareta eta sabaiak. Hamalau
gizaldian Ming dinastia garaian setaren bidea alde batera utzia gelditu zen eta
denboraren poderioz harpeak gain behera etorri zen.
Hemeretzi garren mende hondar aldera esploratzaile
eta miatzaile artean antzinako Setaren Bidean interesa sortu zen eta zientzialariak
Dunhuang-era ailegatu ziren. Wang Yuanlu fraide taoist harekin topatu ziren.
Fraidea koba batean bizi zen eta
Magoa-ko harpeen zaintza bere gain hartua zuen. Baziren arez estalitako harpe
anitz. Fraideak haietako bat ireki zuen eta _Ze harridura! Esku-idaztiz betea zegoen, pergaminoak
erroilutan bilduak milaka zeuden, ongi kontserbatuak. Gehienak txinoz idatziak,
baina baziren ere sanskritoan eta inguruko hizkuntzetan. Anitz ziren Budaren
dotrina helarazten zutenak, baina baziren ere Konfuzio-ren hitzekin,
Taoist-enekin, kiristionoak, hiztegiak eta kaligrafia lanak, administrazio
txostenak eta gobernuaren aginduak bertzeak bertze. Bazeuden ere seta oihalean
dindatutako iduri ederrak eta parafernalia budista, ikurrak eta altzariak. Esku-idaztiak
406 eta 1002 bitartekoak dira eta ez dute aztertu zehazki zertaz metatu
zituzten koba hartan.
Txinako aginteek hasieran ez zuten aurkikuntza gogo
handiz hartu eta Aurel Stein ingelesak eta Paul Peilliot frantsesak ongi
profitatu zuten egoera. Arkeologoak ziren biak eta ongi zekiten aurkikuntzaren
garrantzia. Laster hedatu ziren
esku-izkribuak munduaren zehar. Steinek zazpi mila erosi zizkion fraide-zaindariari
eta Peillotek hamar milatik gora. Gaur egun gehienak europar museotan daude.
Maoren iraultza kulturalak ez zuen anitz lagundu
Magao harpeak zaintzen. Bertako aginteek 1921an Errusiatik ihesean ailegatu
ziren gudariak egokitu zituzten kobetan eta hondamendia ikaragarria izan zen.
1924an Langdon Warner ikerlari amerikarrak bere gain hartu zuen harpeen berriztapena.
Ilunabarrean hartu genuen trena Turfan-era. 150m
itsas behera hiria oasi batean dago, eta oraindik ikus daiteke antzinako
karabanen azpiegitura.
Turfan-en
berriz trena hartu eta Taklamaklan basamortua bere ipar-sortaldea gaindituz Kashgar hirira ailegatu ginen eta Marko
Polorekin oroitu nintzen…
Kashgar antzinan erreinu aizan zen; gaur
egun Khan Handiaren menpe biztanleek Mahoma gurtzen dute. Ipar-ekialde eta
sortalde aldera hiri eta gaztelu anitz daude, horietatik handiena Kashgar
delarik. Ofizio eta merkataritza dituzte ogi bide. Bertako merkatariek sarritan
joaten dira munduaren zehar. Baratz eta mahatsondo anitzen jabe dira eta kotoi
preziatua ekoizten dute. Beraien mintzoa daukate. Kristauak ere
badira eta badituzte elizak. Lurraldea
bortz jardunalditan gurutzatzen
da.
Naiz eta
antzinako hiria erori zorian egon, badu
bere xarma. Ofizio guziak kaleetan
daude, bizargileak, okinak, jostunak, txapel eta boneta-egileak, abere-hiltzaile eta
larrutzaileak, bitxigile eta saltzaileak,
eta horien denen artean barazkiak, fruituak, arrautza eta esnekiak. Gari eta laboreak. Perretxiko
eta onttoak. Espezia eta ongailuak
kolore eta zapore guzietakoak.
Usaina; pisua, sakona, gozoa, geza, samina… erre
usaina, perfume usaina, izerdi eta hanka usaina… mando kaka ufada, ahuntz eta
ardi larru kiratsa…
Setaren Bidea Gaur atzo
bezala merkataritza eta kultura anitzean
datza. Kashgarren komunitatea gehien bat
iugur-a da. Bide gurutze batean kokaturik antzinako usadio
eta ohiturei atxikia betiko mintzoa
mantentzen du, musulmana da eta meskita ederra hiriko enparantzan dauka.
Kirgis-ak, tadjik-ak, kazako-ak,
uzbeko-ak… ematen diote hiriari kolorea eta aniztasuna, merkatuari interesa eta
oparoa. Aldi berean herriari mestizaxe osasuntsua.
Bi egun egon ginen Kashgar-en eta laburra egin
zitzaidan. Bertako biztanle eta
tratanteekin kalean jaten genuen. Janari bizi-bizia, bizkorra, zaporetsua eta pipermintsua. Ez genekien zer eramaten genuen ahora, baino
_Tira, ondokoari ongi egiten ba dio guri ere ongi dagigu._ Pentsatzen genuen.
Erosketa xarmantak egin nituen. Agure xahar batekin
egin nuen tratu, denda ttiki baten atean eserita lo zegoen, zuriz jantzia iugur
txapeltxoa buruan eta bizar luze. Bitrina
hantzeko batean zeuzkan
merkantzia guziak, hauek ere denboretan lo. Hauts kapa batez estalita,
trapu bat hartu eta garbitu egin zion
beirazko estalkia . Eta hantxe zeuzkan
era sinplean antzinako modura zilarrarekin kateatu eta krokatuak harribitxi eta
perlak. Eraztun, koilare, belarritako edo amuleto… Anitz gustatu zitzaizkidan.
Kara Kul (aintzira
beltza) Txina aldera ematen duen
Karakorun mendi katean lekurik ederrenean dago. Gure azken otordua Txinan,
hantxe egin genuen.
KKH (Karakorun Highway) Inoiz eraiki den biderik ausartena, antzinatik zetorren setaren bidea jarraituz
txinatar injineruek egindako errepide honek
gainditzen du Pakistan eta Txina
arteko bidea. Munduko sabaia gurutzatuz Karakorum, Panir, Hindu Kush eta
Imalayaren erroitzak gainduz. Muga honetatik
hain zuzen sartu zen Marko Polo
Txinan. Gu alderantziz ari ginen bidea egiten,
bera sartu zen atetik atera eginen ginen.
Khunjerab Pass. 1986an
ireki zuten bide hau mendebaldarrentzako , bortz mila kilometro altu dago eta Txina eta
Pakistan arteko muga honetan txinatar militarrek zorrotz behatu zizkigun gure
afera eta paperak.
Uztailak hogeita
batgarrenean sartu ginen Pakistanen. Setaren bidean derrigorrezko pauso hau
mitikoa izan zen denboretan. Mendien betiko higaduren harri jauzia, uholde,
lehorte, elurte eta bertako biztanleen ebasketa-erasoak gainditu behar
baitzituzten.
Passu herrira
arratsaldez ailegatu ginen, aterpea hartu eta atseden bat egin genuen.
Rakaposhi (horma
distiratsua 7.788m) mendiaren babesean Hontza bailara bereziki da ederra.
Burushaski mintzatzen dute, erreinu bat izan zen 1974arte eta behin betiko
gaztetasunaren lurra da. Muxika, intxaurra eta maria ekoizten dute bertzeak
bertze. Baratza eta zerealak ongi ematen du glaziarrek ureztatzen dutelako.
Jatorriaz greko
kulturarekin zer ikusirik baduten aztertuak. Gisa-antolakuntza, ardo egiteko
era, aulki ttikietan esertzeko ohitura, emakumeen buru apaintzeko manera eta
horrelakoak grekoen parekoak direlakoan. Gaur egun musulmanak dira baina zenbait
antzinako sinesmen txamaniko iraun, irauten du.
Karakorum mendi gailurretan eguzkia gorantz. Harriak
laxoan, bideak urdin ikatza hartzen
zuen. Urrunean, gailurrak estaltzen zituzten hodeiak geldirik zeuden. Nire oinetakoen asotsek bertzerik ez zuen
isila hausten. Nindoan heinean gibelat uzten ari nintzen zintzurra handitzen zen eta Huntza ibaia zilarrezkoa zirudien. Epeka lau
hanketan nenbilen, harri laxoan pauso txar batekin irrist egin eta erroizteko
beldur bainintzen. Batura glaziarraren ertza
jarraituz ttapa, ttapa nire xerpak oina paratzen zuen hartan paratzen nuen
nirea. Glaziarra 75km luze eta 5km zabal
Karakorumen den handiena da. Fosil bizidun mutur
beltza, begiak handitu eta brankiak orro
eta ziztuka hasi zen, zainak eta nerbioak dardarka, bidexka gero eta estuagoa irensten ari zen eta
akitu egin zen. Itzultzeko tenore zen, lapurretan ari ginen, airea zikintzen,
gure erausi eta oihu ergelekin betiko bakea hausten genien eta glaziarra
asertu egin zen.
2010ko urtarrilaren
lauan mendi bat gainbehera etorri zen eta Hunza ibaia moztu zuen. Hogei
pertsonek galdu zuten bizia, istripuak herri ttiki bat lurperatu baitzuen.
Attabad lakua sortu berri zen, hamazazpi kilometroko esmeralda koloreko aintzira honek Karakorum
errepidea irentsi zuen. Mendi gorri
biluzi artean naturaren kapritxo bat da lakua. Txina eta Pakistan arteko trafikoa
derrigorrez txalupaz egiten da. Alde bitan ehunka kamioi tuneatuek paisaiari kolore alaia ematen diote. Txalupen
garraio ahalmena ongi profitatzen dute eta nahasketa ederrean merkantzia,
animalia eta pertsonek tokia hartzen dute.
Lakua utzi eta autobusez
jarraitu genuen Karimabat hiriraino, Huntza erresuma ttiki bat izan zen eta
hemen zuen erregeak bere gaztelua eta gortea. Bereziki da ederra parajea,
Hultar glaziarraren urek bustitzen dituzte landa belai eta baratzak, mendi idor
eta gorrien artean oasi bat sortuz. Setaren bidean tokia sarritan aipatua izan
zen garraiolariak atakatzen
baitzituzten.
Bi egun egin genituen
Kaimabaten eta handik Gilgit aldera abiatu. Pakistaniar Cachemiran merkatu-gune
garrantzi handiko hiria. Eguna hantxe
egin eta Nanga Parbat 8.125m erraldoiaren oinak jarraituz Chilas aldera zuzendu
ginen.
Gau iluna zegoen, ia ez
zegoen argirik herrian, ura eta jateko zerbait bila hasi ginen, gizonez betea
zegoen, bazirudien herriko gizon guziak kalean zeudela, emakumerik ez zen
ageri, gizasemeek zuriz jantziak eta
bizar luze harriduraz begiratzen gintuzten. Erraten dute Chilasen errazago dela
kalashnikov bat erostea garagardo bat baino. Guk ura bertzerik ez genuen
nahi…
No hay comentarios:
Publicar un comentario