Uztailak zazpigarrena du
eta San Fermin eguna dela gogora etorri zait. Nafarra naizelako izanen da…
Goizeko ordu ttikietan
kamioi batean atera gara Nairobitik, hamar egun iraunen du gure safariak eta
beharrezko guziak gurekin daramatzagu. Rift arrail handian Kenya eta Tanzaniako Nakuru, Masi-Mara, Serengeti eta Ngorongoro
parke babestuak bisitatuko ditugu. Lurralde berri bat ezagutzera noa, amets batean murgilduta banengo bezala
sentitzen naiz, emozioz betea. Ikusmin handia sortzen dit ezezagunak. Bizimodu
berriak, sinesmen sinestezinak, ohitura ikaragarriak, jendeen janzkera eta
apaingarri bitxiak… horiek denak errespetatzen ditut gogo onez. Inongo aurreiritzik
gabe. Beti horrela izan da, eta belaki
batek bezala dena xurgatzen dut. Beti
badago zerbait hartzeko, asimilatzeko, ikasteko: sentsazioak, koloreak, belar
bustien usaina, txorien abestiak, eguzkiaren gorria eta ilargiaren zuria, nire
bidai lagunen afal
osteko irriak, haurren begirada inozenteak….
Gidaria, sukaldaria eta txoferra atseginak
egiten zaizkit. Hamabortz lagun gara denetara eta xarmanki pasatuko dugu doike
. Argazki safaria da asmoa, baina nik ez dut argazkirik eginen, akuarela kaxa
eta kaiera ekarri dut, nirea akuarela safaria izanen da.
Baringo izeneko aintzira aldera goaz. Laku geza, 130 kilometro karratu handi da, Afrikan den txori-leku oparoena. Laurehun bat txori espezie bizi dira bertan.
Lakua uherra da, ia ez da ikusten lurrarekin bat nahasten delako. Txoriak dira
nagusi, harribitxien kolorea hartzen dute, azabatxea, korala, esmeralda,
lapislazulia, karmina, kobaltoa…, horiek
denak oreka perfektuan txoriak jantziz.
Goliat gartza, munduan den mota handiena
lakuaren bazterrean bizi da. Bakartia, liraina eta malgua da, opera emanaldi
baterako bezala apaindua, emazteki tankera ematen diot. Belusezko bizkar estalkia, setazko soinekoa, lepoa mokoraino
luzea, perlaz osatutako koilarea bularreraino. Harro, ahaltsu, elegante hartzen du hegaldia.
Mattin arrantzalea, urdin berdexka, papo gorri eta lepo zuria
da. Mokoa beltz luzea dauka eta ezpata bezain indartsua. Egun osoa arrantzan ematen du, buruz
txorrotxioan murgiltzen da uretan eta
arraina mokoan itzultzen da, txitatzen
ari den bere txori lagunari jatekoa
ematera .
Txori ehuleek lan polita egiten dute, zuhaitz
adarretatik zilintzan egiten dituzte habiak. Ehuna parpaila modura, sagar
handi baten neurrian bukatzen dute. Binaka aritzen dira lanean, belar izpiak, koroildua
… eta horrelako osagaiak ekarri eta hegaletan iruten.
Lur lehorrean oasi eder
bat da aintzira. Handik hurbil bizi
diren pokot komunitateko emakumeek koilaretan
txorien kolore berak erakusten dituzte.
Bizi miserablea xamarra pokot tribuarena. Ahuntzak
zaindu eta ehizan aritzen dira. Nomadak
dira; basoan fruitu lehorrak biltzen dituzte negu gorrian jateko. Ahuntz larruekin egiten dituzte etxolak, bai
eta helduen soinekoak ere (nahiko
politak). Emakumeek koilare ikusgarriak luzitzen dituzte bular gainean,
norberaren estatusaren ezaugarri. Ez
dakite arropa garbitzen. Haurrek europar jantzi zikin eta zulatuak eramaten
dituzte. Nahiz eta Kenyan haurrak eskolara joaten diren ez du
ematen hemengoek hori egiten dutenik. Komunitatea ttikia da, apenas
berrogei bat lagun. Etxola bat bisitatu dugu, borobila da, sua erdian eta
alboetan etzateko tokia. Pertsona zutik ez da kabitzen, nahi eta nahi ez totoriko
ibili behar du. Abar ziztadunez egindako hesi baten barnean ahuntzak dauzkate,
bertan etxola ttiki-ttiki bat dago, piztietatik aziendak zaintzeko, eta han bertan mutikoak lo egiten dute.
Neskatikoak ezkondu arte amatxirekin egiten dute lo,
begiratuak izateko. Lau sosen truke
dozena erdi bat emakumek guretzako dantza egin dute. Emakumeak batzuk adinez nagusi, nahiko ximelduak, abesti triste bat abestu
dute.
Ez zait deus gustatzen
ikusten ari naizena eta emakume batek
daraman koilarea kaieran marrazten hasi naiz. Haur batzuk hurbildu
zaizkit, berehala nabaritu dut haiek ere marraztu nahi dutela, eta papera eta
kolorezko arkatzekin lurrean eseri eta
elkarrekin marrazten aritu gara.
Eguzkia apaltzen hasi
da, giroa hozten, herrixkako kazikea hurbildu da, eskumuturrean daraman
ordulari distiratsuari begiratu eta haurrei keinu bat egin die, hauek zutitu eta gibelat begiratu gabe joan dira bere etxola aldera. Gure gidariak, ordaindu dio gizonari bisita saria eta autoan sartu
gara.
Kriskitinak joka, ─ Jaiki neska mutilak! kafea prest duzue.
─Aupa neska mutilak! ─ Bere andaluziar doinu bereziarekin goizero lauretan ernatzen gaitu gidariak. Manu du izena eta sebilarra da.
Sukaldaria tanzaniarra
da, Daby du izena, larru beltz ederra, ia bi metro altu. Galtza loredunen
gainean elastikoa maukarik gabe janzten du beso sendoak agerian utziz. Lepo
gotor gainean ile sasia handia Bob
Marley modura orraztua darama. Aurpegia alaia, begiak beltz
distiratsuak, sudur mintza zabalen azpian, ezpain handiak airea musuka.
Itxura bikaina mutilarena.
Sukaldari ona da, eta txit maitagarria, beti
daki nork nahi duen kafea ala tea, zeinek ez duen zukurik nahi…
Goizekoa da otordurik
hoberena, arrautza eta txingarra, laranja zukua, ogi zigorra, mermelada,
kafea… bortzetan gosaldu ondoren zalu
eta gogotsu hasten dut eguna.
Bidaiaren hirugarren eguna da eta argi-hastean
Nakuru parkea gurutzatuko dugu, izen bereko aintziraraino iristeko.
Goiza hotza da eta belarra ihintzez blai dago,
belai handia zeharkatzen ari gara
mantso- mantso animaliak ikusten.
Hagitz goiz elikatzen
dira belarjaleak giro umela profitatuz.
Bufalo kafre talde bat, inpala bikotea,
antilopeak, gazelak… ez gaituzte ezta begiratu ere egiten, arrotzak sentitzen gara, badirudi ez dutela bazkatzeko
tenorean bisitarik nahi.
Halako batean txoferrak kamioia gelditu du.
“ Ixo! Ixo!” Dio
gidariak.
Bide ertzean errinozeronte-zuri bikote bat
dago; alimalekoak dira, gris zurixkak,
belarra jan eta jan ari dira. Seiehun kilo belar jaten omen ditu egunean
bakoitzak.
Errinozeronteek ez gaituzte ikusten. Azienda
primitiboak dira, bista motza dute, usaimena daukate garatua eta haien gida da baina
oraingoan haizea aurka daukate. Errinozeronteek bere lurraldeko mugak pixaz
ihinztatu eta gotor defendatzen dituzte. Bakean uzten bazaie ez dira
erasotzaileak, haserrean sudur adarrarekin adarka kasatzen dute arrotza.
Dinosauroak akitu
zirenean, belarjale erraldoiek hartu zuten haien tokia. Duela milioika urte gertatu zen. Errinozerontea, mamuta, bisontea…
zelai handitan egokitzen joan ziren . Errinozerontea animalia mitikoa da.
Txinpantzea zuhaitzetatik jaitsi eta
zutik hasi zenean errinozerontea zelaietan bizi zen. Hasieratik liluramendua
sortuko zuen gizakiarengan, kobazuloetan maiz marraztu baitzuen gizonak haren
irudia. Lau bat metro luze, ia bi metro altu, munduan dauden
espezie handienetan laugarrena da. Hogei bat mila buru bertzerik ez dira
gelditzen Afrikan, kontinentea kolonizatu baino lehen miloi aletik gora bizi
ziren.
Animaliaren defentsa sudur gainean daukan
adarra handia da, aldi berean bere galera izan da. Antzinatik izan da preziatua
errinozerontearen adarra.Gizakiaren sexu potentzia indartzeko gaitasunak
bazituela pentsatzen zuten eta sarraskia
ikaragarria izan zen. Gaur egun espezia babestua da, baina desagertzeko
arriskuan, betiere.
Kamioiko leihotik begira denbora bat egon gara,
isil-isilean , errinozeronteak zanpa-zanpa belar jaten bat bertzearen gibeletik
urrundu diren arte.
Bat marraztu
eginen dut.
Muturra luzea.
Ezpain handiak sudur
azpian
Honen gainean adar
nagusia.
Goraxeago adar motza.
Masailezur gainean
begiak.
Handik gora, kopeta handia, belarriak motzak.
Gorputza lodia eta
luzea.
Hanka motz sendoak.
Buztana arina.
Eguerdi aldera
parkean, eguzkia eta belarra dar-dar, lekukoak berriz altxapean, kobazuloetan,
sasipean. Haizea nagi, zeruan hodei pusketak alfer, egonean…
Arratsaldez ailegatu gara Nakuru aintzirara, milaka flamenko arrosa aurrean dauzkat. Laku gaziak eguzki erreflexuz zilarrezkoa
ematen du, ertzak arrosa kolorea
hartzen du, bertan flamenko hankaluzeak ura iragaziz elikatzen ari dira. Ura
zurrupatu, iragazi eta bota, zurrupatu iragazi eta bota, eta horrela egun osoa.
Aintzira gazi honetan, padura burdina eta proteinetan aberatsa da. Hemen
dagoen itsas belar berezi batek ematen dio hain
zuzen flamenkoari arrosa kolorea.
Ematen du flamenkoek
gimnasia erritmiko batean murgildurik daudela, edo antzerti saio batean, agian balet pausoak
dira, batek daki. Erraten dute munduan ikuskizun ederrenetako bat dela,
baliteke, bizimodu fina eta elegantea
iruditzen zait benetan
Flamenkoek maiatzean
erruten dute lohian egindako habietan, ehun bat
arrautza aldi bakoitzean eta arrak
zein emeak txandaka berotzen ditu arrautzak txitatu arte.
Bazter batean eseri eta flamenkoak marrazten ari
naizela, mukuru ilun handi
bat zanpa-zanpa datorrela ikusi dut.
Flamenko finen artean mamuak alimalekoa ematen du. Harizko mantel zuri batean ardo
beltz orban bat balitz bezala. Erabat tokiz kanpo. Bufalo zezena da,
larria, bizkarrari jarrai lepo sendoa bi adarretan burutua. Adarrak
ikaragarrizkoak ditu, beltz distiratsuak, azpian, belarriak gainbehera
zilintzan, begi handi hanpatuak, mutur
gainean sudur zulo beltz sakonak. Eta
baso aldera dator, haren bidean nago, trasteak bildu eta kamioira noa, ez nuke
piztiaren adarretan neure burua ikusi nahi.
Goibel dago eta goiz hasi du iluntzen, seiak aldera paratu dugu kanpamendua eta su ondoan
eseri gara. Gidariak garagardo botila eta intxaur batzuk mahi gainean jarri eta,
bizarra ferekatuz, urduri, izkina batean eserlekuaren punta-puntan eseri da, lasterka ateratzeko prest balego bezala.
─ Komuna ebatsi digute ── gaztigatu gaitu.
─Eta orain zer?─ Dio emakume batek.─ Nork ebatsiko luke komun
bat?
Bertze batek harritua.
─Ba, ez dakit, baina ebatsi digute.─ Erantzun
dio gidariak.
─Eta orain nola konponduko gara? ─ Berriz ere
emakumeak.
─ Ba, orain… hor duzue
munduko komunik handiena ─ Oihana seinalatuz erantzun dio mutilak.
Minutu bat isilik egon
ondoren barrez ia lehertu gara…gero sasoi onez afaldu eta garaiz joan gara lo egitera.
Argi-astean
Masai-Maran sartu gara, nonbait bada, hemen da errege lehoia. Parajea uhintsua da, mendixka buruak belai
eta larre, basotxo oinetan errekak. Non-nahi
behi aldeak masai abeltzainekin. Herrixkak sasi elorriz inguratuak, bertan mila
kolorez jantzitako emakumeak bere eginkizunetan
ageri dira. Paisaia margolari
txar batena ematen du. Dena da polita, ametsetan ikusten diren horietakoa, gezurrezkoa balitz bezala. Zeruko hodei pusketak dantzan, parajea
nabartzen dute haien itzalekin.
Goizeko hamarrak
aldera lehendabiziko lehoinabarra ikusi
dut. Erreka jarraitzen du gure bideak, bertze aldean animalia astiro doa. Mantso-mantso paraleloan
jarraitu dugu lehoinabarra, ezikusiarena egiten du, ala kamioia ez du
ezagutzen, kaxa erraldoi itsusi bat
bertzerik ez da, traste bizigabea. Eta biziduna bila dabil, ehiztari maltzurra
da lehoinabarra, xume-xume, isil-isilean, ezustean harrapatzen du ehizakia.
─ Animalia gose dago,
sabela hutsa dauka ─ Dio gidariak.
Hamar minutu eskas iraun du desfileak. Lirain
eta malgu, larru nabar elegantez jantzia, sasi artean galdu dut lehoinabarra.
Betiko geldituko da nire begietan. Ez dut ehizan ikusi baina agian hobe…
Jirafak, zebrak, ñuak,
bufalok, antilopeak … taldeka edo bakarka, zelai, baso edo mendixketan. Mila bide gurutze daude eta galdu egin gara.
Batzuetan galtzeak badu
berea, gaurkoa horietako bat izan da. Eguzkia apaltzen hasia da, haizeak
freskatzen du eta lehoi familia afari merienda egiten ari da. Bidetik gertu,
ehun bat metrora; arra, harri tontor handi baten gainean eserita dago, haren ezti kolorezko begiek mesprezuaz
begiratzen gaitu, aharrausi egin du ahutza ahaltsuak ireki eta hagin handiak erakutsiz. Buruko ile beltz ederrak astindu ditu. Emeak magalean zebra bat jaten ari dira. Bi dira, ondoan hiruzpalau ume jaki
hezurrekin jostetan, lurrean iraulka, borrokan… Lehoi arra kontent dago, bera izan da
lehendabiziko jan duena, emeek ekarri diote jakia. Nagusia ase denean soilik
hasi dira jaten bertzeak. Ikaragarrizko haginkadekin zatitzen dute zebra haragia,
larru marraduna larrutuz.
Lehoi arra lotsagabe
itzala da. Baso eta oihanean errege poligamoa, erreginek mantentzen dute
kobazuloa, umeak zaindu eta familia osoa elikatu ere. Bere eginkizuna,
lurraldea eta emeak defendatzea da, batez ere bertze erregeetatik. Eta gotor
defendatuko du erreinua azken hatsa galduko badu ere. Lehoi emea umatzeko
tenorean taldea utzi eta kobazulo batean
umeak koxkortu arte altxatzen da. Emea umeei esnea ematen dion bitartean
ez da zeloan sartzen, eta arrak anitzetan hiltzen ditu sortu berriak emea
berotzeko.
Hiru egun irauten du
lehoi emearen zeloak. Eta hogei minuturo estaltzen du arrak emea. Hirurehun bat
aldiz hiru egunetan… Lehoiek ez dute
aurre eginen dien harraparirik. Hortaz espezia bera da ugalketa kontrolatzen
duena. Sortzen diren hiru lehoitatik batek baino ez du eginen aitzina.
Ur ondoan, belai batean paratu dugu kanpamendua.
Su handi bat egin eta ondoan afaldu ostean, berbetan ari garela harako
kurrinka bat aditu dut. Izutu ere egin
naiz. Gaua beltza dago, ez dut deus ikusten. Kopetako argia biztu, eta inguruan
begirada bat eman dut. Bi begi alimaleko
meta baten buruan ikusi ditut. Meta zanpa-zanpa ia arrastaka mugitzen da, eta
nigan dator.
─Lasai, lasai ez dute
deus egiten, sar zaitez dendan eta ongi hertsi atea. Gomendatu dit gidariak.
─Badirudi hipopotamoak
arrotzekin laket direla eta gabez gero
eta gehiago dira turisten dendak harriduraz bisitatzen dituztenak.
Irribarretsu taldeari
zuzendu da gidaria.
─Pixa eta bertze
gainerako guztiak egin eta sar zaitezte dendetan, gauez ez atera, hipopotamoa
izutuko da, eta orduan bai, hobe haren aitzinean ez bazaudete.
Lo zakuaren barnean
dendak ematen didan babesean ongi sentitzen naiz. Kanpoan aktibitate handia
sumatzen dut, nonbait hipopotamo familia
osoa etorri da bazkara.
“ A! “ ze bizi tristea
hipopotamoarena Eguna ur lohitsuan
iraulka, gau osoa belar jaten. Ehunka kilo bizkarrean, eguna joan eguna etorri…
Animalien txutxu-mutxuek
lokartu naute azkenik.
Lainotsu ernatu da eguna, ia ez da deus
ikusten, kamioian erdi lo gaude. Errepidea makurra da, harako batean elefante
alde handi batekin topo egin dugu. Gidariak txoferrari gelditzeko eskatu dio.
Elefante bat errepidetik gertu
dago.
Elefante familia amatxik gidatzen du.
Badira erraldoiak, handiak ertainak eta niniak
amaren hanka artean titia bila. Amak
aldizka tronparekin pa ematen dio
umeari.
Arrak hortz luze eleganteak harro erakusten ditu.
Hurbilean ur putzu bat ur-liliaz estalia dago,
elefante batek 160 litro
ur eguenean behar ditu, eta ur- liliak anitz gustatzen zaizkio-
Putzua agortzen denean bertze baten bila mugitzen da
elefante aldea.
Idorte handietan gaizki pasatzen du
elefanteak, larrua babesteko lokatzan bainatzea premiazkoa du, zahartzen denean haginak galtzen ditu eta
kima xamur sortu berriak soilik matxikatu ahal ditu.
Kamioia gelditu eta
isilean taldea begira denbora egon gara.
Eme bat zeloan dagoela ematen du eta arra
gorteiatzen ari zaio . Tronpa gora belarriak astindu eta ikaragarrizko orroa bota ere egin du.
Alde egiteko tenore da.
Elefantea pisua eta traketsa ematen badu ere, zalu eta abila da, igeri ongi
egiten du eta basoan sasi edo sastrakek
ez die trabarik egiten, denen gainetik pasatzen da. Haserrean hagitz arriskutsua da. Ez ditu
arrotzak bere inguruan maite. Bere intimitatea babesten du. Elefante batek
harrapatuz gero nekez aterako da bizirik gizona. Lehenik tronparekin lurrera
bota eta gero hankekin zanpa-zanpa kasatuko du.
Lainoa harrotu du eta ikaragarrizko beroa
egiten du. Itzal bat bila gabiltza. Bazkaltzeko tenorea ailegatu da eta gose
gaude. Azkenik, Akazia batzuen azpian mahaia paratu eta zerbait jateko hartu
dugu. Gero berriro kamioira: kuluxka bat eginen dut.
Munduan animaliarik
zaluena gepardoa da. Edertasun handiko harraparia, larru nabar zurixka, bi
malkok aurpegia goitik behera gurutzatzen dio, beti negarrez balitz bezala . Kuttuna eta maitagarria
dirudit.
Betiko tximinoen etsai amorratua, siesta denbora profitatuz sartu da gepardoa
tximino baratzean. Tximino familia handi bat lasai dago, berbetan, jolasean,
elkarri, orrazten, zorri garbitzen…
Tximinoek harraparia
sumatu dute eta umeak bildu bizkar gainean, besapean…eta zuhaitzetara igo dira. Iskanbila ikaragarrian
zuhaitzez zuhaitz jarraitu dute gepardoa, garrasika errietan egiten diotelarik.
Gepardoa lotsati buztana arrastaka baratzetik atera denean tximinoak mutu
gelditu dira. Minutu bateko isilunea
egin da. Beraz nahiko dramatikoa iruditu zait.
Emozio handia sentitu
dut. Une honetan tximinoekin nago, badakit gepardoa tximino ume baten beharrean
dagoela, hori dela haren bizi bidea, seguru aski berak ere baduela ume bat
kobazuloan eta elikatu behar duela. Baina tximinoen ekintza ausarta hunkigarria
dagit.
Eguna ongi profitatu
dugu, eta ilunabar gorri-gorriak aterpe eman digu. Eguzkiak ostertzean ematen du sua dariola, baina urrun dago eta
harenak ez gaitu berotzen, hortaz gurea egin dugu, gero su inguruan espageti on batzuk jan ondoren dendan sartu
naiz. Ibai bazterrean gaude eta giro hezea sumatzen dut.
Serengeti, masai hitza da, (zelai handia ) parke babestua da eta 15. 000 kilometro
karratu dauzka. Munduan animalia basa gehien bizi den tokia da.
Belar bila urtean bi
aldiz belarjaleek emigrazio handi bat egiten dute . Urtarrila eta martxoa
bitarte Maratik Serengetira, ekaina eta abuztuko artean Serengetitik Marara. Ikusgarria
da. Bihotza estutzen dizun horietakoa
da. Elkarrekin egiten dute bidea belarjaleek, eta horien gibeletik haragijaleek.
Hiena, arrano eta haratustelek ere. Burmuinean badirudi GPS daramatela, batek daki zenbat mila urte,
urtea etorri, urtea joan, eta beti bide berdina. Bidean Mara ibaia pasa behar
dute eta ikaragarrizko taldeak batera oztopoa gainditzen saiatzen dira, anitzen bizia krokodiloen haginetan akituko
baita.
Mara eta Serengeti lurralde bera da. Muga
politikoa. Europarrek bulego batean mapa hartu eta arkatza eta kartaboiarekin
joan den mendean marra zuzen bat egin zuten , inongo zentzu barik herri bat
zatitua gelditu zen. Serengeti
Tanzanian eta Mara Kenyan. Alde bitan masaiak bizi dira, “maa” mintzatzen dute,
antzinako bizimoduari lotuak oraindik nahiko bizimodu basa daramate.
Animaliak lurraldean mugaz gain bizi dira,
euriaren gibeletik ibiltzen dira. Serengetin urtaro euritsuan belarra handitzen
ia ikus daitekeela erraten dute. Animaliek euriaren usaina sumatzen dute. Euriaren arabera bizi direlako.
Eguerdi aldera Mara
ibaira hurbildu gara, bazkaldu eta ibai ertzean itzuli bat egitea da asmoa.
Ibaia urez motel dago, alde bitan
krokodiloak zain daude. Badakite zebra
eta ñuak heldu direla.
Rancher batekin joan
gara animalien pausoa ikustera, gizonak errifle handi bat darama
bizkarrean.
─Beharrezkoa da ?─ Galde
egin diot, erriflea seinalatuz.
─Bai horixe! Krokodiloak
ez dira txantxetan ibiltzen ─ Erantzun dit gizonak.
─Toki beretik pasatzen
dira beti animaliak?
─Ez, ibaian zehar badira
gurutzatzeko moduko pasuak baina hau da errazenetakoa .
─Eta, anitz dira
harrapatzen dituztenak?
─ Beno, bi egunetan ibaia odolez gorrituko da...
Rancheraren erantzunak zirrara dagit.
Krokodiloa beha gelditu naiz. Ibaiaren bertze aldian dago, ederra da benetan.
Eguzkiak bete-betean ematen dio larru
azal ezkatatsua distiratsu eginez. Muturra luzea, ahutzak nagusiak, ahaltsuak,
kopetan bi begi aupatuak. Buztaneraino hainbertze luze, sabela eta hankak
urpean.
Kaiera atera eta hasi
naiz zirriborro batzuk hartzen.
Ez dakit ze egun den,
kontua galdu dut. Ez dut jakin nahi ere. Era bat bertze mundu batean bizi naiz.
Denboraren zentzua arrotza egiten zait, badirudi mende bat daramadala animalia
artean. Haien bizia beharrak jarraitzen, haien munduan sartua. Animalien elkarrekiko loturak, janari kateak,
larru apaingarriak, sedukzio jokoak, ume zaintza. Haien aisialdi eta
deskantsua… hurbilak egiten zaizkit, neu
ere animalia izanik... Eguzkia goiz arratsaldez gorri-gorritzen
denean, egunaren hasiera eta amaiera gaztigatuz, animaliak bezala haren arabera
bizi naiz. Benetan egote ona hemengoa.
Goizean Kenyan sartzeko paperak egin behar ditugu, dirua
aldatu eta zergak ordaindu, supermerkatuan janaria eta edariak erosi, kamioiko
upategia gasolinaz bete. Goiza osoa galdu dugu, eta masai bitxi saltzaileen
matraka ikaragarria jasan ere.
“ Serengeti
ez da hilko”. Bernhard Grzimek eta
bere semea bi ameslari ziren. Joan den gizaldi erdi aldera egin zuten
klasiko gelditu den dokumentalak horrela dio. Hala bedi. Maabi mendixka
gailurretik ikusi eta urrunean galtzen diren zelai horixketan, ematen du
munduaren borobila nabari dela.
Bernhard eta Michel
zientzialari alemaniarrek Serengeti eta Maran bizi diren animalien elika
beharrak aztertu zituzten. Fauna hau bizirik irauteko ehiza behin betirako
debekatzea derrigorrezkoa zela argi itkusi zuten. Aginte koloniarren oniritzia lortzen saiatu,
eta denbora laburrean lurraldea gobernuak babestu zuen. Bi urte geroago Michel
Ngorongoron hegazkin istripu batean hil zen. Arrano bat trabatu zitzaion
hegazkinaren helizean. Aita, Alemaniara itzuli eta Frankfurteko Zoologi
Elkartea eraiki zuen; Serengeti eta Ngorongoro mantentzeko dirua lortzeko.
1987an bihotzeko bat eman eta Bernhard hil zen, eta bere borondatea izanik, gorpua Afrikara eraman zuten. Aita
semea Tanzanian dautza.
Bi ostruka izukor
lasterka hasi dira kamioia ikusi eta. Haraxeago basurde mutur handiak muturka
zizari bila ipurdia ematen digute.
Idazkaria deritzo. Txoritzar handi bat da.
Ehunka daude belai eta zelaitan, beti bakarka eta paseoan, astiro, lurra beha,
suge ehiztaria da. Egunean kilometroak egiten ditu, ez da behin ere gelditzen.
Zuri beltzez jantzia mokoa gorria du. Ez da polita baina nortasun handikoa,
urrunetik ikusten da.
Jirafak larrua nabar
marroi gorrixka, buru ttiki, adar motz
eta belarri tenteak, aien begi biziak tinko gure kamioia beha gelditzen dira.
Zuhaitz adar janez , azpitik gora, eta gora, eta gorago … denboraren poderioz
hankak eta lepoa luzatuz joan zaizkie. Txit ederrak dira, batez ere taldean,
ipuina ilustrazio bat ematen du. Gustu anitz marraztu ditut.
Parajean milaka ñu eta
zebra trostan ipar aldera bazka freskoa bila. Bufalo tropak buru makur, adarren
pisua ezin eramanez. Urrunean hauts
laino uher batean bertze hainbat, lerroka, multzoka, orroka, irrintzika. Bidea
moztu digute, eta hantxe gaude lekuko mutu. Ikusten ari garena hitzez ezin
baita irudikatu.
Ñua itsusi mortala da, Javier Barden eta Rosi
de Palmaren arteko antza dauka. Baina badu lagun polita; zebra, zaldi ttiki
marraduna, Euskal Herrian ipar aldeko pottoken antza ematen diot. Elkarrekin
egiten dute bidea zebra eta ñuek, zebrek bista ona daukate eta harrapariak
ikusten dituzte, aldiz, ñuek ura usaintzen dute.
Antilope mota anitz
daude zelai eta larretan. Orys, topi,
kudu oribi, gazela, inpala…
espezie gehienetan arrak soilik dira adardunak, eta joko-loka
aritzen dira emea disputatzen. Sexu jolas ederrak dira horiek, belaian
arrak ikusgarri egiten dira, dantza modura jolasten, beraien ar ikurrak
nabarmenduz. Bitartean urrixek ez ikusiarena egiten badute ere inguruan
gelditzen dira. Jokoa irabazten duenak
estaliko ditu taldeko emeak. Umeak edozein parke batean haurrak bezala jostetan
ari dira. Naturaren selekzioari
jarraituz gotorrenei dagokio espeziaren ugalketa.
Kudu eder bat ikusi
dut, erraten didate ez dela erraza, kudu bat ikustea batez ere ehiztari zuriek (Ernest Hemingway barne) joan den gizaldian ia espezia akitu zutelako. Metro pare bat luze, metro eta erdi altu. Gris antza, zazpi bat marra
zurik goitik behera gorputza gurutzatzen dio, adarrak, kopetatik gibelat lau
itzulian zerurantz oreka perfektuan. Muturra ttikia, ezpain zuri finak, eta
begi izukorrak bat bertzeari marra zuri batez juntatuak. Zuhaixka batzuen
gainetik jauzi egin eta kudua betiko basoan galdu dut.
Bi egun egin ditugu
Serengetin, parkean ez da jenderik bizi, animaliek bere bizia egiten dute
askatasun osoan. Gauak luzeak dira, ez naiz beldurtia baina, lehoien orroek,
hienen garrasiek, tximinoen oihuek… errespetuz
hartzen ditut. Lozakuaren barnean korapilaturik geldi-geldi pasatzen dut gaua. Goiz aldera isiltzen da oihana eta guk hasten
dugu eguna. Dendak urratu, tolestu, eta kamioian bildu, gosaldu, kantinplora
urez bete eta lehen argi izpiekin abiatzeko egoten gara prest.
Berriz Tanzanian
sartzeko paperak egin behar ditugu…
Tanzanian ia ez da
autorik ikusten, batez ere erregaia arras garestia delako. Errepideak
gurdi-bide modukoak dira. Baina badago bat luzea eta zuena asfaltatua dagoena.
Gehien bat turistak bideratzeko erabiltzen da. Zortzi orduko bidaia egin behar
dugu eta hauxe hartu dugu. Gidaria giroa alaitzeko mila kontu kontatzen ari
zaigu; lehoien sexu ohiturak, masaien bizimodu harrigarria eta horrelakoak…
Batean, urrun,
errepidean traba bat dago. Kamioiak
abiadura mantsotu eta poliki-poliki gelditu gabe bide ondotik pasatu da. Errepidean mutil bat gorputz behera
datza, besoak gurutzean, eskuineko aurpegi mazela asfaltoari atxikia, ezkerreko
begia zerua beha. Motoa ondoan iraulia dauka. Hilda dagoela ematen du.
Bidaiariok oihuka, haserre, txoferrari gelditzeko eskatu
diogu, baina, honek ezentzunarena egin eta azeleragailuari hanka atxiki eta aitzina
jarraitu du. Denok leihotik begira gaude
eta pare bat kotxe ikusi ditugu guk egin dugun bera egiten, bat ere ez da
gelditu. Giro kiratsean eztabaida handia
sortu da kamioian.
Gidariak isilarazi
gaitu.
─ Ezin dugu deus egin, ez da gure afera.
─Zer diozu!
Dio emakume batek.
─Ezin dugu hor utzi !
Bertze batek.
“ Agian zauritua zagok …”
ia negarrez diot nirekiko. Harri-harri
eginda gelditu naiz, nire ustean mutila
laguntza beharrean dagoelako.
─Baliteke azpijoko bat
izatea, demagun gelditzen garela, istripua antzerti bat izatea, eta, ezkutuan
dagoen mutil talde batek ditugun on
guziak ebatsi ondoren, biluz gorrian bidean uzten gaituela . Badakit gogorra
dela, baina, Afrikan gaude eta, entzun ongi, hemen biziak ez deus balio, ez
harenak ez gureak. Jarrai dezagun gure bidaia, honetaz ez gara gehiago
mintzatuko.─Tinko bere jabegoa adieraziz erantzun digu gidariak.
Denok mutu gelditu gara. Norbaitek garagardo
batzuk upategitik atera eta isilean edan ditugu.
Ngorongoron beti da udaberria, naturaren kapritxo bat. Izena masaiek
paratu zioten “goron-goro” “tolon-tolon”
behien zintzarrien asotsaren oihartzuna
adierazi nahian.
Gaur egun ezagutzen
dugun bezala duela bi miloi bat urte sortu zen, sumendi baten erupzioa eta gero.
Ngorongoroko galgara deritzo, eltze
handi bat ematen baitu. Eltzea 2.600 metro itsas
mendetik gorako mendi baten barnean dago, zola berriz 1.800 metrotara, 800 metroko alde hori
aldapa erroitza da, eta baso lainotsuak estaltzen du, ereinotz, sahats eta
aienetan landare bizkarroi ugari badira,
eta bertan tximinoak dira nagusi. Aspaldi zaharrean bizi da gizakia eltzean.
Hamar mila urteko giza aztarnak aurkitu dituzte. Harrizko azpilak egiten
zituzten eta animaliak biltzeko ere harrizkoak ziren etxolak.
Gaur egun masaiak sartzen dira aziendak
bazkatzera. XIXen gizaldi erdi aldera
ailegatu ziren masaiak behiekin bazka bila; idorte handi baten ondorioz
parajean belarra urritu zen eta Ngorongoro heze zela ikusirik, bertan bizi zen
datoga tribua (hauek ere abeltzainak) bota zuten. Leia ikaragarrizkoa izan zen nonbait; bizi ala hil.
Masai herriak ez du ahantzi, eta bere munduan gatazka, mito gelditu da. Gaur
egun oraindik masaiek “ mangati” (etsai bizkorra) izenez ezagutzen dituzte
datogak. Alde biak gerlari galera handiak izan
zituzten, eta hildakoak elkarrekin lurperatu zituzten Lerai izeneko baso
batean.
Bero ikaragarria egiten du. Ngorongoro
kanpokoko aldeko aldapa igotzen ari garela
kamioia hondatu zaigu. Ordu pare bat egon gara bide ertzean mugitu gabe.
Arriskutsua dela erran digute, lehoiak hurbilean bizi direlako. Gutira bi
masai etorri zaizkigu. Beltzez jantziak
eta aurpegia zuriz margotua eta ilea luzea daukate. Armatuak daude, gudariak
dira, lantza, porra, swahili-ingeles hiztegia eskuetan eta zakua bizkarrean
daramatzate. Belarrietan zulo handiak belarritako luzeekin, lepoan ustei
koloretsuak, eskumutur eta orkatila kolorezko uheltxoekin apainduak. Gaztetxoak
dira, eta solasean aritzeko gogoarekin, kontatu digute emoran direla. Gudariek
maniobretan balira bezala.
Gure masaiak tratanteak ere badira. Argazki
bat egin nahi duenari diru saria eskatzen diote. Zakutxoa ireki eta istant
batean “top manta” delakoa belarrean
zabaldu dute, belarritakoak, eskumuturrekoak,
orkatila apaingarriak… bertan paratu eta
negoziazioak hasi dira. Mzunguak garenez
ahalik eta diru gehien ateratzea da afera.
Konpondu dute kamioia
eta bideari ekin diogu,
Hasieran
Ngoik egin zituen behiak, gero, Masaiak
sortu eta zaintza eta disfruta haiei eman zien.( Masai ustea) Masaien jatorria aspaldi zaharrean galtzen
da. Nomadak, behi bazka bila Afrika goitik behera eginak dira mendetan. Basa hutsak, gerrari bihurriak, azkarrak,
itxura onekoak, ondoko tribuen
beldurgarriak izan dira betidanik.
Maa
mintzatzen dute, naiz eta swahili eta ingelesa era ulertu. Multzo edo klanetan
bilduak zaharren erranetara egokitzen
dira. Ngoi jainkoa gurtzen
dute, baina jainkoak ez die araurik agintzen. Behia eta belarra sakratuak
dituzte; tribuaren onura guztiak.
Belarra eta behi kakarekin egindako etxe ttikietan bizi dira. Etxetxoaren
erdian sua , aldean bi gela, bat
gizonarena eta bertzea emaztea eta haurrentzako.
Masaiek ez dute altzaririk etxolan, abiatzeko beti prest
daude. Zazpi urtero neskatila eta mutiko multzo generazioa erdaindu egiten dute. Gero mutilek gudari edo emoran estatusa hartzen dute, herrialdea defendatu eta lehioi bat
iltzea izanen dira beraien bete beharrak.
Masai gazteak lehoi arra hiltzera basora
taldean joaten dira , eta ez dira etxera itzultzen lehoia hil arte. Behi bat, haratze batzuk eta ahuntzak eramaten dituzte elika gai. Lehoia bakarrik ikusten dutenean inguratzen
dute eta argi-astean lantzekin atakatzen dute. Leia bortitza izaten da, eta
hagitz zaurituak izaten dira anitzetan mutilak. Behin lehoia hila trofeo gisa
zatitzen dute, burua, lehoiari lantza lehen sartu dionarentzako izaten da,
buztana eta hatzaparrak bestentzako.
Mutil taldea herrira itzultzen denean, batzuk
odolez blai, jantziak zerrendetan, baina
harro eta festa giroan, herrian algarara ederrean harrera egiten diete. Zaurituak
sendatu eta besta handi bat prestatzen dute. Neskek belarrekin edaria egin eta, gero,
elkarrekin akelarre bat ospatzen dute.
Mutila ezkontzeko prest dagonean, andre gaiak
eginen dio etxea, moztuko du ilea, aitak behi batzuk emanen dizkio eta bizi
berria hasiko du.
Gizarte demokratiko bat
da, gogoratzeko historia handirik gabe,
egunean eguna bizi dute, bakartiak eta ausartak, egundaino ez dira menperatuk
izan, hil egiten dira espetxeratzen ba dituzte. Anitzetan izurrite eta lehorteek
zigortuak, erdi analfabetoak, baina ala
guztiz ere gotor eusten diote bere independentziari.
Gaur egun masaiak
erreserbetan bizi dira, Masai Mara, Ngorongoro eta Klimanjaro magalean. Itxura
politekoak, larriak, kaska motz, janzkera berezi eta apaingarri koloretsuak
eramaten dituzte. Beti gogotsu dantzatu eta abesteko, turistek haien herriak bisitatzen dituzte, eta nire ustean ez beti
onerako. Kontsumoaren kolorezko beirak antzinen bezala bertakoen liluragarri
direla pentsatu dut, piztiak uxatzeko
txorimaloz jantzitako masai baten gerrian apaingarri bezala telefonoa ikusi
dudanean.
Ailegatu gara Ngorongoro eltzearen gailurrera,
egunez iristea zen asmoa eltzearen zola gailurretik ilunabarrean
ikusi ahal izateko baina ezinezkoa izan da. Arratsaldeko seiak dira eta
dagoeneko iluntzen ari da.
Belai ttiki batean su handi bat egin eta
inguruan dendak paratu ditugu, bitartean sukaldaria afaria prestatzen ari da.
Ngorongoro lurralde
babestua da eta masaiek zaintzen dute. Nola nahi ere gobernuaren funtzionario
dira. Belai ttiki batean eman digute baimena kanpamendua paratzeko. Dendak
ezarri eta su handi bat egin dugu. Sukaldariak afaria prestatzen digun
bitartean arropa zikina zaku batean sartu eta masaiei eman diegu garbitzeko. 5
dolar zakurako eskatu dizkigute eta pozik eman dizkiegu, beraz bazuen gure
arropak garbitzeko premia. Mutilak su handi bat egin eta lapiko erraldoi batean
lixiba egiten ikusi ditut.
“Gaur, uztailak
hamaseigarrena du, eta ilargi betea dugu ” dio gidariak.
Hogeita zortzi egunero
osatzen da ilargia Ngorongoron eltzea argituz eta guri suertatu zaigu.
Magikoa iruditu zait, ilargi zurixka mendi
artean ateratzen ikusi dudanean
Su inguruan afaltzeko eseri garenerako ilargia
gainean dugu.
Txuri, txuri elegante argitzen digu mahia.
Hurbil, argi zurinpean zuhaitzak gizandiak dirudite, noiz
zurrumurruka noiz txistuka, kilker abesbatzaren
kontzertua jarraitzen.
Umel eta hotz dago. Naiz eta su ondoan,
artilezko elastikoa paratu dut.
Ez dut lo egitera joan nahi, ilargia mendi
artean galdu arte hemen gelditu nahi dut...
Bat batean harako ezin egona nabari da taldean;
neu ere zutik jarri eta saltoka hasi naiz
”Xinaurri matxinada “─ alajainkoa!
Zangoak gora gorputza inbaditu didate
xinaurriek.
Talde osoa berdin dabil, hau da saltoka.
Dendetan sartu baino lehen garbitu behar
ditugu xinaurriak, eta tximinoak elkarri zorri kentzen aritzen diren antzera,
hasi gara denda lagunak bat bertzeari xinaurriak lekutzen.
Argi-astean ongi gosalduak hiru autotan eltzearen pareta jaisteko prest gaude.
Ihintzez blai, lainoak
hartua dago Ngorongoro, ia urte osoan
horrela ernatzen da.
Bidexka estua eta
zakarra da, gure automobilak ibili baino trostan egiten du.
Ez da erraza eltzearen
zola deskribatzea. Batez ere ez dudalako horrelakorik egundaino ezagutu, ezta
antzekorik ere, emozio handia dagit,
Baratza
borobila eta zelaia da, hogeita zortzi kilometroko diametroa dauka eta
bertan badaude hiru aintzira, bat gazia, bi geza, ibai bat eta akazia baso bat, bertzeak bertze.
Goizean lainoz estalia, ematen du eltze bat taparekin. Eguerdi aldera lainoak
zulatu dira eta eguzkiak laku gazia ispilu balitz zilarrezkoa bihurtu du, ertzean
marra arrosa bat, flamenkoak dira. Aldiz, laku gezak urdin ilunak dira. Eta
hipopotamoen eraginez haien bazterrak
beltza hartzen dute.
Ngorongoron orain arteko
ibilaldian ikusi ditugun animalia guziak
jirafak ezin ezik bizi dira. Jirafek
ezin dute eltzearen erroitza jaitsi, hanka luzeak dituztelako. Hemengo piztiek
ez dute gizonen beldurrik, ez dute ehiztaririk ezagutu.
Pikondo berde ilun erraldoiak txori koloretsuz
beteak.
Kanaberatan bele eta
zozo elkarrekin.
Ur-paduran ahate,
antzara eta piruak arrantzan,
Arranoak haratustel bila hegaletan.
Milaka txori koloretsu artottiki eta gari mokoka.
Belarra horixka dago,
milaka zebra eta ñu jaten ari dira. Bufalo kafre talde bat etzanda,
deskantsuan. Errinozeronte beltz bat bere umearekin bazkan, haren ondoan txori txuri
lirain bat belar izpi artean.
Elefante zahar bat, ur
liliak eta kimu beratzak jaten. Ez da eltzetik aterako, bertan hilko da.
Haginak galdu ditu eta ezin du belarra matxikatu. Gertu elefante hilerri bat
dago hezurdura zuriz estalia.
Lehioi familia bat ehizara atera da, bortz
dira, bi eme, ar bat eta bi ume.
Lehoi-aldea astiro belai
gurutzatzen ari da. Aitzina begira.
Ostruka
ar bat emea erakartzeko dantzan ari da, bat batean dantza bertan behera
utzi eta ihes egin du.
Zebra bat buru tente adi
dago.
Ostruka ezkutatzen ikusi du.
Handik gutira zebrak bere susmoa ziurtatu du,
lehoi aldea heldu da.
Zebrak Irrintzi batekin taldea abisatu eta
denak batera lauoinketan ihes egin dute.
Eta haien gibeletik ñuak.
Kotxeak gelditu eta
isil-isilik gaude.
Heldu dira lehoiak, gure automobilaren
ondo-ondotik pasa dira, lau metrotara ikusi ditut. Arra liskarrean ibilia
ematen du, itsuski zauritua dago.
Nire lagunak eroak
bezala argazki egiten, ni berriz kaiera
eskuetan ahal dudan moduan marrazten.
Lehoiak jaramonik egin
gabe, astiro, baldar, lerroz lerro zelaia gurutzatzen ari direla bistan galdu
ditugu.
Ostrukak lasaitu direla
ematen du eta hurbildu gara ia berriro arra dantzan ikusten dugun. Eta ikusi ere… ostruka arrak
isats azpian harako poltson zuri bat
dauka, isatsa haizemaile modura astinduz emearen aitzinean dantza egiten du.
Ikuskizun txit ikusgarria da, edertasun handiko balet bat. Emeak muzin egiten
dio baina arrak ez du amore ematen eta dantzan ikusi dut zuhaizka batzeren gibelean bikotea ezkutatu
den arte…
Belaia senda belarrez
betea dago, inarra loretan, krabelinak eta izpilikua ere. Kamamila eta
erromeroa, anisa, ezki-orea eta berbena, ziapea eta jengibrea eta denen usainaren ufada
bakarrean erle eta liztor lanean.
Badira ere lore
apaingarriak. Bioletak, bitxiloreak, kuku prakak, lirioak, hiazintoak,. Kaktus
erraldoiak armiarma sarez beteak. Arrosak
zuhaitz gora eta kolore guztietakoak. Huntz-hostoz estalitako
zuhaitzetan huntzak altxapean. Intxaurrondo eta urritzetan katagorriak adarrez
adar.
Lerai akazia basoraino ailegatu gara. Basoa estua eta itzala da, eta akaziak
erraldoiak. Tximinoek adarrez adar ate-morroi masaien
baso sakratua zaintzen dute. Egundaino inork ez du ezta adar bat ere basoan
mozten. Guda handian datoga eta masaien hilotzak akazien oinetan ehortzi
zituzten eta hilerri profanazio bat
lirateke.
Eguerdian gelditu gara turistentzako toki babestu batean bazkaltzera.
Automobiletatik ateratzeko toki bakarra da.
Eltzean gauden arrotz guztiak elkarrekin
gaude.
Gehienak ogitartekoa
eskuan.
Txori beltz alde bat
arrapaladan gainera etorri zaigu. Turisten jakia maite dutela, eta erne
ibiltzeko komenioa eman digu gidariak,
ogitartekoarekin batera txoritzarrek hatz bat kentzen ahal ligukeelako .
Tankera oldarra hartu diegu eta lasterka sartu gara automobilean.
Bazkal ostean eguzkia
apaltzen hasi da, lurrak lanbroa dario,
hotz eta heze giroa sumatzen da. Parkean egoteko dugun baimena
arratsaldeko lauretan amaitzen da, beraz ez dugu denbora gehiegi eta
mantso-mantso abiatu gara irteerara .
Animaliak gaua pasatzeko egokitzen ari dira: Belar
jaleak hausnarrean daude, taldeka, lerrotuak, batzuk etzanda, bertze batzuk
zutik elkar euli garbitzen. Zebrak marra nahasian buru tente beti adi, gertu
ñuak arriskua aise nozitzeko. Hiena eta arrano lepo soilak lehoi bazkariaren arrastoak garbitzen.
Eguzkia bere eguneroko adioa egiten hasia da,
urrunean masai mutilak arratsaldero
bezala eltzetik ateratzeko behiak bildu dituzte. Bihar goizean sartuko dira,
mendetan eguna joan eguna etorri egin duten modura.
Bide ertzean legio-nabarra etzanda, lo dago.
Aldapa gora, eltzearen
pareta basotsua jada lainoak hartzen ari
da. Gibelat beha baratza desitxuratzen ikusten ari naiz. Eta begiek malkoz
betetzen ari zaizkit. Badakit ez dudala berriz etortzeko aukerarik izanen .Munduan
den lekurik ederrenean egon naiz, eta
libro sentitzen naiz. Kaieraren orriak bete ditut. Zakutoa sentsazioz
gainezka, naiz eta pisu aise daramat.
ZANZIBAR
Uztailak 18
Arushako aireportu
aldera goaz, hegazkina hartu eta Zanzibar irlan geldituko gara, bertan hiru
egun eginen ditugu. Urrunean Klimanjaro
mutur beltz, kaska zuri ageri da.
Zanzibar Tanzanian dago,
Hindiko ozeanoan dago 1.600 kilometro karratu dauzka eta miloi bat biztanle.
Swahili herria da. Stone Town du
hiriburua.
Zuria, gorria, beltza. Ederra. Hiru egun
egonen gara uhartean. Itsas gorarekin batera ailegatu gara. Ura epel-epela dago eta gazia da. Hartu dugun
ostatuak, hondartzan ederki kokatua, arrunta bada ere luxuzko terraza dauka. Zuhaitz erraldoi batzuen azpian etzanda
egoteko amaka batzuk dauzka. Zernahi fruitu zuku bertan lau sosetan hartzen
ditugu. Otorduak ere hantxe lagun
batekin eginen ditut. Itsaskiak eta mariskoa, arroza eta barazkiak,
iltze-kanela eta nahi haina espeziekin
hornituak jaten ditugu.
Ilunabarra gozoa da. Haize epel iltze-kanelaz
lurrinduak ferekatzen gaitu. Itsasbehera
hagitz handia da, itsaspadurak pare bat kilometro hartzen ditu. Bertako
emakumeek itsas belarrak biltzen ari dira. Hauek kotoizko jantzi luzeak
daramatzate, zango erdiraino sartzen
dira uretan, oihal bustiek gorpuari atxikitzen zaizkie eta zein lamina
sentsualek itsasoko arrantzaleak erakartzen dituzte. Area zuri-zuria da; honen
bazterra koralezko arrokek babesten du, non
itsaso esmeralda lehertzen da. Ederra eta aberatsa da benatan tokia,
itsas belarrak mila koloretakoak dira, barraskilo polit eta molde anitzetakoak
daude, belakiak, koralak...
Uztailak 20
Bi egun hondartzan egon
ondoren Harrizko Irira joan gara. Shangani merkatari auzoan hartu dugu ostatu. Hiriko alde zaharreko kale
estuetan denda anitz daude eta jendez lepo. Denen gainetik Meskiten minareteak zerurantz. Oraindik
esklabo tratanteen jauregi ospetsuen aztarnak begi bistan daude, esklaboak biltzeko erabiltzen zituzten aretoenak ere. Mendetan
izan baitzen Zanzibar esklabo saltzen zituzten munduko merkaturik
handiena. Hiria bizia da, arraza eta
sinesmen guzietako jendea dago. Norbera bere modura jantzia, badira masaiak
haien soineko eta apaingarri bereziekin,
soineko arin eta sentsualekin jantzitako
emakume afrikarrak, gizonezkoak soineko zuriz jantziak, edo galtza
bakeroekin, era bat beltzez estalitako emazteki islamiarrak… eta turistak, hauek nola nahi apainduak: gaizki,
noski.
Swahili gizartea
mestizoa da, bi munduren gurutzatze bat.
Afrikako mendi eta landetatik bantuak ekialdeko kosta aldera hurbildu ziren.
Denbora berean itsasoz persiarrak, arabiarrak, indiarrak… ailegatu ziren haien
kulturarekin. Elkarrekin hasi ziren bizitzen eta bakoitzak berea ondokoarekin
konpartitu zuen. Harrigarria badirudi ere herri bat sortu zen. Bantu afrikar
hizkuntza mintzatzen zuten ekialdeko kultur islamiar batean.
Swahiliak gaur egun berrogeita hamar miloi hiztun
dauzka, naiz eta, aldi berean bertze ehun
bat hizkuntza ere bizi-bizi iraun.
Zanzibarek kai
bazterrean parke batean afaltzen dute.
Hainbat txosna moduko aretoak jartzen dituzte eta bertan sukaldariek prestatzen
dute janaria. ─Eta, ze janaria! Familia osoak joaten dira bertan jatekoa erosi
eta eserleku publikoetan eserita afaltzera.
─Zer iruditzen zain hemen afaltzen badugu?─ Galdetu diot nire
lagunari.
─Ba, bai zergatik ez? ─ Gogotsu
erantzun dit hark.
Plastikozko platertxo
bana hartu eta txosnaz txosna itzuli bat egin dugu. Ez da erraza aukera,
arrozak, barazkiak, bildots errea, oilaskoa, olagarro, txipia eta txipiroiak
plantxan. Otarrain eta otarrainxkak…
Lagunak ukondoz besoan eman dit, bildots
errearen gainetik lastozko haizemaile batekin
euliak nola uxatzen ari diren seinalatuz.
─Begira ezan hori….
─Bai, ikusi dinat. Lasai,
lasai, hau Afrika dun neska…─ Gogoarazi diot, eta irribarretsu jarraitu dugu.
Nik arrain errea eta txipia, plantxan egindako
barazkiekin hartu dut. Platera gainezka esertzeko toki bat bila ari garela,
emakume batek keinuka deitu digu, burua estalia dauka, baina ez aurpegia;
senarra bi alaba eta edadezko emakume batekin dago eta tokia egin digute
eserlekuan.
─Where do jou come
from?─ Sinpatiaz galde egin digu.
─Europa… europarrak
gara…─Biek batera erantzun diogu.
Musulmanak dira, gustura egon gara berbetan, erdi ingelesez,
edo keinuka, baina elkar ulertu dugu. Jakin-minez eten gabe ari zaizkigu
galdeka. Zein den gure lana, bakarrik joanak garen, nor den gure jainkoa… Edadezko emakumeak gure senarrak no diren
galdetu digu. Guk ez dugula senarrik erran diogunean, harrituta gelditu da,
gaztena berriz, ia irriz lehertu da. Neskatikoek gure apaingarri eta eskuek
ukitzen dizkigute. Gizona irakaslea dela erran digute, emaztea etxekoandre,
haurrak ingelesez eskolan ikasten ari direla, swahili eta familiako betiko
hizkuntza ere badakizkitela .
Ia iluntzen hasi denean, besarkada batekin
anfitrioiek agurtu eta sentsazio on
batekin hotelera abiatu gara.
─Ongi afaldu
dinagu.─ Ezta? ─ Erran dit lagunak.
─Bai halaxe dun, agian,
baso bat ardo faltan sumatu dinat… Baina musulmanek ez diten alkoholik edaten hortaz…Akuna matata
Uztailak 21
Goiz jaiki gara, uhartean gure azken
orduak dira, eguerdian abioia hartzekoak gara, eta
hotelean galdetu dugu ia badagoen edozer interesgarria goizean ikusteko. Arraina
enkantean ateratzen dutela eta
ikusgarria dela erran digute eta hara joan gara goizeko zazpitan. Hiriko
kaleetan jende guti dabil, kale garbitzaile-enbat, gizonezkoak lanera,
meskitetara, haurrak eskola aldera, baina bezperen ikusitakoarekin deus parekorik.
Ez dago turistarik, ile hori bakarrak gu biok gara, ez gaituzte begiratu ere
egiten. Arrandegia, edo arraina enkantatzen duten aretoa, hiri erdigunetik gertu dago,
areto beltz erraldoi bat da. Arrantzaleek gabez arrantzatutako arraina oraindik
bizirik dakarte, garraio mota guziak erabiliz. Bizkar gainean, bizikletaz, esku
gurdiz. Ezpata arraina buztanetik helduta arrastaka… Aretoaren erdian dago
baskula, ezinezkoa haraino ailegatzea. Oihu-erausia itzala da, jasan ezina.
Arrantzaleek iritsi ahala lurrean mukurutzen dute arraina, txipiroiak, sepiak,
olagarroak, hauek ihes egin nahian espaloian zehar... Usaina hagitz pisua eta sakona da. Ehunka
gizon izerditan, oihuka, elkar bultzaka. Gizon larru beltzak, kaska motz,
handiak, sendoak, gerrauntzitik gora gehienak biluzik, besoak gorantz… antzinako garai bat iradoki didate…
Lola Sarratea
http://lolasarratea.blogspot.com
No hay comentarios:
Publicar un comentario